NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
60 - (555) حدثنا
يحيى بن يحيى.
أخبرنا بشر بن
المفضل عن أبي
مسلمة سعيد بن
يزيد. قال: قلت
لأنس بن مالك:
أكان
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يصلي في
النعلين؟ قال:
نعم.
{60}
Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti. (Dediki) Bize Bişr b. El-Mufaddal, Ebu Mesleme Saîd b. Yezîd'den naklen
haber verdi. Demiş ki: Enes b. Mâlik'e:
«Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) ayakkabıları İle namaz kılarmıydı?» dedim.
— Evet! cevâbmı verdi.
(555) حدثنا
أبو الربيع
الزهراني.
حدثنا عباد بن
العوام. حدثنا
سعيد بن يزيد
أبو مسلمة.
قال: سألت أنسا.
بمثله.
{….}
Bize Ebu'r-Rabî'
Ez-Zehrânî rivayet etti. (Dediki) Bize Abbad b. Avvâm rivayet etti. (Dediki)
Bize Saîd b. Yezîd Ebu Mesleme rivayet etti:
«Ben Enes'e sordum» dedi
ve yukarki hadis gibi rivâyetde bulundu.
İzah:
Bu hadîs'i Buhârî,
Tirmizî ve Nesâî «Namaz» bahsinde tahrîc etmişlerdir. İbni Battal diyorki:
«Ulemâya göre bu hadîs'in ma'nâsı şudur:
Ayakkabılarında pislik
yoksa» onlarla namaz kılmakda da bir beis yokdur. Pislik varsa ayakkabılarını
siler ve yine onlarla namazını kılabilir.
Ayakkabılarının
pisliklerden nasıl temizleneceği ihtilaflıdır., Ulem dan bir taife: Bir kimse
yaş pisliğin üzerine bastımı ayakkablarını toprağa silmesi kâfidir. Onlarla
namaz kılabilir; demişlerdir.
İmam Mâlik ile Ebu
Hanîfe yaş necasetin ancak su ile temizleneceğine kâil olmuşlardır. Necaset
kuru olursa onlara görede ovalamak kâfidir.
İmam Şâfiî'ye göre
gerek ayakkabıya, gerekse mestlere bulaşan bütün pislikler mutlak sûretde su
ile temizlenirler.
ibni Dakiki Saîd «Ayakkabı ile namaz kılmak müstehâb olan şeylerden
değil ruhsatlardandır. Çünkü bu, namazdan matlûb olan ma'nâya dâhil değildir.»
diyorsa da Allâme Aynî bu mutâleâyı kabul etmemekde ve ayakkabı ile namaz
kılmanın müstehab, hattâ sünnet olması gerektiğini söylemektedir. Aynî 'nin
delili Ebu Dâvûd'un «Sünen» inde rivayet ettiği Kuteybetü'bnü Saîd hadîsidir.
Mezkûr hadîsde Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Yahudilere muhalefet
edin! Çünkü onlar ayakkabları ile ve mestleri ile namaz kılmazlar.»
buyurmuşdur. Aynı hadîs'i Hâkim de rivayet etmişdir. Binaenaleyh yahudilere
muhalefet maksadı ile ayakkabını çıkarmadan namaz kılmak müstehab olur. Ama
ayakkabı ile namaz kılmak sünnetdir, denilemez; çünkü ayakkabı ile namaz kılmak
maksûd bizzat değildir. Yine Ebu Dâvûd 'un tahrîc ettiği bir hadisde Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'in hem ayakkabları ile hem de yalınayak namaz
kıldığı bildirilmektedir. Bu, her iki vechinde caiz olduğuna delildir.
İmam Gazali
«İhyau'l-Ulûm» nâm eserinde bâzı ulemâ'dan ayakkabı ile namaz kılmanın efdal
olduğunu nakletmişdir. Ubbî: «Ayakkabı ile namaz kılmak caiz ise de bunu
yapmamalı, bilhassa büyük camilerde bundan kaçınmalıdır; çünkü daha büyük
mefsedetlere yol açar,» diyor.
Bu hadîs temiz olmak
şartı ile ayakkabı ile mescide girilebileceğine de delildir.